جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

parsaa

طعنه يك اصلاح طلب در مورد حضور زنان در سياست: افراد فاسد نگران حضور بانوان در عرصه سياست هستند!

۹ بازديد

تدبير:يك نماينده زن ادوار مجلس خطاب به مخالفان حضور بانوان در عرصه‌هاي سياسي گفت: عالم سياست آنقدر كثيف شده كه راهي جز ورود بانوان براي سر و سامان بخشيدن به وضعيت موجود باقي نمانده است.

قرن نو نوشت: يك نماينده زن ادوار مجلس خطاب به مخالفان حضور بانوان در عرصه‌هاي سياسي گفت: عالم سياست آنقدر كثيف شده كه راهي جز ورود بانوان براي سر و سامان بخشيدن به وضعيت موجود باقي نمانده است.

ايام انتخابات كه فرا مي رسد حق و حقوق زنان هم براي كانديداها با ارزش و مهم مي شود، فرقي ندارد انتخابات رياست جمهوري باشد يا مجلس. وقتي پاي جذب آراء باشد كانديداها با دادن وعده هاي رنگارنگ به دنبال رأي زنان مي روند. با اين وجود اما جايگاه زنان در بسياري از عرصه ها از جمله سياست با آن وعده هاي داده شده فاصله زيادي دارد.

مقالات بيشتر:مركز تخصصي ناخن غرب تهران

سهيلا جلودارزاده كه تا پايان مجلس دهم يكي از اعضاي اصلي پارلمان بود در خصوص ريشه‌هاي تبعيض موجود در جامعه ايران، مي‌گويد؛ گاهي خرده فرهنگ‌ها عاملي مي‌شود تا يك زن نتواند بر اساس لياقت و شايستگي خود در جامعه به كنش‌گري بپردازد.

او تأكيد مي‌كند؛ وجود نگاه مردسالار در جامعه ايران كار را به جايي رسانده كه بخشي از زنان نخبه به فكر مهاجرت باشند و بخش ديگر نيز ديگر تمايلي نسبت به مادر شدن در اوضاع فعلي از خود نشان ندهند.

تبعيض نسبت به بانوان ريشه فرهنگي دارد

سهيلا جلودارزاده فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص علل كم‌توجهي به زنان سياستمدار در ايران، اظهار كرد: متاسفانه ريشه تبعيض نسبت به زنان در ايران يك مقوله فرهنگي است كه تبعات آن به عالم سياست نيز كشيده شده است.

وي با انتقاد از عدم توجه به جايگاه بانوان در عالم سياست، ابراز كرد: بي‌توجهي و تبعيض نسبت به بانوان مسأله‌اي قديمي است و در طول چهار دهه اخير نيز بسيار درباره آن صحبت شده، اما هيچگاه اين دغدغه از سوي جامعه مردسالار جدي گرفته نشده است.

زنان بسيار قانونمند عمل مي‌كنند و پاكدست هستند

اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: تجربه نشان داده بانوان ايراني در هر جايگاه اجتماعي بهترين عملكرد را از خود نشان داده‌اند و اگر درصد ناچيزي نيز از ايشان دچار انحرافات مالي شده‌اند، شايد همان افراد نيز تحت تأثير و فشار مردان دست به اعمال خلاف قانون زده باشند.

جلودارزاده ضمن اشاره به آمارهاي رسمي در خصوص تخلفات اداري، عنوان كرد: تمامي آمارهاي رسمي منتشر شده تصديق مي‌كند كه خانم‌ها در مناسب مختلف حاكميتي، بسيار پاك دست بوده‌اند.

زنان مخالف اصلي جريانات فاسد هستند

 

وي گفت: نكته تأمل برانگيز در عدم بكارگيري بانوان در عالم سياست اين است كه افراد فاسد نگران حضور بانوان در عرصه هستند. زيرا آن‌ها براي پيشبرد اهداف خود به كساني نياز دارند كه فساد اقتصادي را بپذيرند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با رفتارشناسي برخي سياسيون مخالف حضور بانوان در عرصه‌هاي تصميم‌گيري، ابراز كرد: در چهل سال اخير بخش زيادي از مرداني كه در جايگاه تصميم‌سازي و تصميم‌گيري قرار داشتند، به دليل امر شخصي مخالف پيشرفت و حضور زنان در عرصه بوده‌اند و همين تفكر عاملي شده تا بخش زيادي از زنان نخبه نتوانند به جايگاه واقعي خود در جامعه برسند.

برخي از مردان ايراني از قدرت گرفتن زنان واهمه دارند

اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: گاهي مردان از اين مسأله واهمه دارند كه ورود بانوان در جايگاه‌هاي مديريتي تا جايي پيش برود كه آن‌ها در مقامي پايين‌تر از بانوان قرار بگيرند. همين امر نيز باعث مي‌شود كه گاهي يك مرد از همان خانواده خود مانع پيشرفت همسرش شود و همين روند در مشاغل دولتي و سياسي نيز دنبال شود.

ظرفيت نيمي از جامعه مغفول مانده است

وي تصريح كرد: كشورهاي توسعه يافته از تمام ظرفيت بانوان براي كشور خود استفاده مي‌كنند، اما در ايران شاهد هستيم كه ظرفيت نيمي از افراد در جامعه به دلايل كاملا غيرمنطقي مغفول باقي مانده است.

جلودارزاده اضافه كرد: گاهي تبعيض موجود براي بانوان عاملي مي‌شود كه يك خانم نخبه كشور را ترك كند. گاهي نيز اين تفكر تبعيض آميز افراد را ترغيب مي‌كند كه از مادر شدن منصرف شوند. ‌ درحاليكه موهبت مادر شدن مسأله‌اي است كه در ذات يك خانم وجود دارد و يك جامعه از طريق مادران آگاه به رشد و تعالي مي‌رسد.

ظلم به زنان پايدار نخواهد ماند!

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در مواجهه با اين پرسش كه آيا مي‌توان اميدوار بود كه يك روز در ايران بانوان نيز در جايگاه سياستمداران تأثيرگذار قرار بگيرند، اظهار كرد: دين اسلام تأكيد دارد كه ظلم هرگز پايدار نخواهد بود. به همين دليل مرداني كه با ايجاد تبعيض مانع پيشرفت بانوان مي‌شوند، قطعا روزي پاسخگو خواهند شد. كلام الهي نيز همواره بر جايگاه دو جنس تأكيد دارد و روا نيست كه مردان تمامي امور را فقط براي خود در نظر بگيرند.

جايگاه فراموش شده زنان در جامعه ايراني

وي بيان كرد: جامعه امروز ايران نيازمند باز توليد انديشه‌اي است كه از طريق آن زنان نيز در جايگاهي برابر با مردان در نظر گرفته شوند. قطعا اين برابري نافي تأثيرگذاري دو جنس مرد و زن در جامعه نيست و گاهي برخي از امور بر اساس اقتضاء زماني بايد از طريق بخش بيشتري از مردان يا زنان پيگيري شود.

اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: فرهنگ اصيل ايراني همواره بر جايگاه زنان تأكيد داشته و بررسي تاريخي اين موضوع نشان مي‌دهد كه هرگاه به زنان اعتماد شده، نتايج بسيار خوبي حاصل شده است.

كنايه معنادار به مردان عالم سياست

 

جلودارزاده در پايان با كنايه به برخي از مردان عالم سياست گفت: اگر برخي آقايان فكر مي‌كنند كه زنان فقط براي «تميزكاري» و «نظافت» مناسب هستند، مدتي اجازه بدهند كه زنان در سياست نيز حضور پيدا كرده و عالم كثيف سياست فعلي را به پاكي بكشانند.

مقالات ديگر:آموزشگاه سلفژ غرب تهران

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.